Köpvillkor

Allmänt
Våra däck är alltid inköpta via de svenska generalagenterna,
vilket innebär att vi har fullständig uppbackning när det gäller reklamationer.

I alla priser ingår miljöavgift på 20 kr/däck (återvinning) och svensk moms (25%).
Överstrukna priser visar listpriser inkl. återvinningsavgift.

Vi reserverar oss för eventuella tryck- och skrivfel.
Är du under 18 år måste du ha målsmans tillstånd för att beställa.

Betalning
Vi erbjuder flera olika betalsätt.

-Kortbetalning - Smidigt, enkelt och säkert.
Du betalar tryggt med ditt kort.
Vi använder den absolut senaste tekniken för maximal säkerhet.

-Faktura 30 dagar - Handla nu, betala om 30 dagar.
Kostnad: 39 kr (företag 0 kr)
Fakturan skickas normalt via e-post.
Vid försenad betalning utgår lagstadgad påminnelseavgift på 60 kr och i förekommande fall
inkassoavgift samt dröjsmålsränta enligt räntelagen.
En kreditkontroll görs vid varje ansökan och du får svar direkt i kassan på din ansökan.

-Faktura 90 dagar - Handla nu, betala om 90 dagar.
Du kan även välja att betala i 3 omgångar. Dock måste fakturan vara fullt betald senast på förfallodagen.
Kostnad: 99 kr
Fakturan skickas normalt via e-post.
Vid försenad betalning utgår lagstadgad påminnelseavgift på 60 kr och i förekommande fall
inkassoavgift samt dröjsmålsränta enligt räntelagen.
En kreditkontroll görs vid varje ansökan och du får svar direkt i kassan på din ansökan.

-Swish / Bankgiro - Kostnadsfritt och säkert.
Betala in orderbeloppet via mobil-appen Swish på 1233 5475 36 eller på bankgiro 678-2478.
Ange ordernummer som meddelande.
Varorna skickas så fort vi fått bekräftat att din betalning är gjord. Bankgiro tar någon dag extra.

-Postförskott
- Betala när du hämtar ut dina varor.
Kostnad: 60 kr
Betalning görs när du hämtar ut varorna på ditt lokala ombud.

Bedrägeri
Vid misstanke om bedrägeri förbehåller vi oss rätten att ej skicka beställd order.
Vid bedrägeri sker alltid polisanmälan.

Leverans
Leveranstiden är normalt 1-3 vardagar.
Beställningar före 13.00 vardagar skickas normalt samma dag.
En orderbekräftelse skickas efter beställning och en leveransbekräftelse skickas
samma dag sändningen lämnat vårt lager.

Vi erbjuder flera olika fraktsätt;

-Schenker ombud: Sändningen skickas med Schenker och du aviseras via sms när försändelsen kan
hämtas ut på ditt närmsta Schenker ombud. Sök ditt närmsta ombud här >>
Normalt sker leveransen 1-2 vardagar efter sändningen lämnat vårt lager.
Beställningar före 13.00 vardagar skickas normalt samma dag.

-Hemleverans dag: Transportören (Schenker) tar kontakt med er och avtalar en tid för hemleverans
dagtid 07.00-17.00. Normalt sker leveransen 2-3 vardagar efter sändningen lämnat vårt lager.
Beställningar före 13.00 vardagar skickas normalt samma dag.
Sändningen kan även hämtas på Schenkers terminal efter överenskommelse.

-Till jobbet/företaget: Sändningen levereras av Schenker direkt till ett företag, t.ex. din arbetsplats. 
Skriv in företagets namn och adress under "Ange annan leveransadress" i kassan. 
Vid leverans MÅSTE företaget vara bemannat vardagar 7-16.
Normalt sker leveransen 1-2 vardagar efter sändningen lämnat vårt lager.
Beställningar före 13.00 vardagar skickas normalt samma dag.

-Till monteringsverkstad: Sändningen levereras direkt till en monteringsverkstad för montering.
Välj önskad verkstad i kassan.
För monteringspriser och tidsbokning ber vi dig kontakta respektive verkstad för besked.
Normalt sker leveransen 1-2 vardagar efter sändningen lämnat vårt lager.
Beställningar före 13.00 vardagar skickas normalt samma dag.

Ej mottagna paket
Skulle paketet inte mottagas, så returneras varorna till oss.
För alla paket som inte löses ut förbehåller vi oss rätten att debitera
kostnader för returfrakt, expeditionsavgift och hanteringsavgift,
för närvarande 500 kr.

Ångerrätt

Enligt lagen om distans- och hemförsäljning har du som kund, ångerätt upptill 14 dagar
från dagen då varan mottages. Detta förutsätter att varan är i oförändrat skick.
Ångerrätten gäller ej specialtillverkade produkter. T.ex. däck som dubbas på beställning.
Returfrakten bekostas av kunden.
Vid reklamation kontakta dexon.se för instruktioner. Mejla på info@dexon.se.

Säkerhet
- Kryptering
Du skall kunna känna dig trygg när du handlar på dexon.se, därför använder vi oss av
SSL kryptering som är den vanligaste formen av kryptering, och som är en standard
för säker hantering av data på internet.

- Cookies
Vi använder cookies för att underflätta ditt besök på dexon.se, till exempel i syfte
att hålla reda på dina varor i kundvagnen. Vi använder ej cookies för att lagra
personlig information om dig. Vill du inte acceptera cookies kan din webbläsare ställas in
så att du automatiskt nekar till lagring av cookies eller informeras varje gång en webbplats
begär att få lagra en cookie.


Personuppgifter
Dexon.se är ansvarig för behandlingen av de personuppgifter som du som kund lämnar till oss.
Dessa uppgifter kan användas för att ge dig information om dexon.se samt för nyhetsbrev
och andra marknadsföringsändamål. Inga uppgifter lämnas vidare utan används endast utav
dexon.se. Vill du rätta till några uppgifter eller bli borttagen ur registret kontakta oss på dexon.se.

Kunder utanför Sverige
Vi har idag inget fraktavtal utanför Sverige men du kan handla hos oss och hämta ut
din sändning på det bussgodsombud innanför Sveriges gränser som passar dig.
Ange din hemadress som vanligt och bocka sedan i rutan för "alternativ leveransadress"
och ange där adressen till bussgodsombudet som du vill hämta ut din sändning på.
Klicka här för att hitta ditt närmaste ombud. Ombud finns t.ex. i Strömstad och Charlottenberg.
Observera att endast betalkort och förskottsbetalning fungerar om du ej är svensk medborgare.
Vid förskottsbetalning ange BIC/Nationellt ID för vår bank (Swedbank) som är: SWEDSESS
Sen anger du vårt internationella kontonummer (IBAN): SE6480000830480235320280


Force Majeure
Dexon.se är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt ovan,
om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten
förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet.
Som befriande omständighet skall anses bland annat; myndighetsåtgärd eller underlåtenhet,
nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning,
sabotage eller olyckshändelse av större omfattning.
I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt,
till exempel restriktioner i indikation, varningstexter, försäljningsförbud etc.,
samt onormal nedgång i marknaden.